Utsikt från tredje våningen

Av Lena Mårtensson

På ett sätt är alla svenska lärosäten ganska lika varandra. Vi lyder under samma lagar, tillhör samma globala akademiska gemenskap, ser upp till samma akademiska fix-stjärnor, gläds åt liknande framgångar och irriteras av ungefär samma saker. Men under den här gemensamma ytan finns det saker som skiljer de olika lärosätena från varandra. Det är det som skapar varje högskolas unika kultur.

Tvärvetenskaplighet

Mitt kontor ligger på andra våningen i det som vi på Högskolan i Skövde kallar kanslihuset. Ibland åker jag upp till tredje våningen i huset för att ta en kopp kaffe. Det händer då att jag går över till husets östra del där jag från fönstren i ett konferensrum kan se flera av de hus på campus där Högskolans fem institutioner har sin verksamhet. När jag står där med kaffekoppen i handen kan jag iaktta hur grupper av studenter på de ekonomiska och samhällsvetenskapliga utbildningarna är på väg in till en föreläsning, medan studenter på de beteende- och biovetenskapliga utbildningarna är på väg ut.

Studenterna inom vård och hälsa är lätta att känna igen för de har ofta på sig sina klinikkläder när de har undervisning i Högskolans kliniska träningscentrum. Studenterna inom data och it, dataspelsutveckling samt ingenjörsvetenskap har tyvärr merparten av sina föreläsningar lite för långt bort för att jag ska se när de rör sig mellan undervisningsmiljöerna. Jag brukar dock se dem när de sitter på gräsmattan utanför G-huset och fikar eller pluggar. Lite skämtsamt kan man säga att jag, där jag står i kanslihusets fönster, har en mycket tvärvetenskaplig utsikt.

Inom akademin har det i många år varit populärt att betona att man ska arbeta tvärvetenskapligt, det vill säga samarbeta över de olika ämnesgränserna. Ofta har den ambitionen bara slutat i vackra papperstigrar. Här på Högskolan i Skövde har dock tvärvetenskapligheten ofta kommit ganska naturligt och kanske beror detta på Högskolans storlek. Ett bra exempel är våra dataspelsutbildningar som började som en sammansmältning av ämnen inom humaniora och informationsteknologi.

En plats för nyfikna människor

Det faktum att vi är ett lärosäte av hanterbar storlek gör det givetvis enklare för både studenter och lärare att skapa hållbara relationer över ämnesgränserna. Några studenter har också berättat för mig att det är en av de saker de uppskattar mest med att studera på Högskolan i Skövde. Här är det lätt att få kompisar som studerar inom andra ämnesområden än man själv vilket i sin tur gör studentlivet lite rikare.

En atmosfär där man umgås över ämnesgränserna kommer dock inte automatiskt bara för att Högskolan i Skövde ligger på ett samlat campus. En förutsättning för att atmosfären ska finnas är att vi är nyfikna och har ett förhållningssätt till studenter och medarbetare som grundas på omtanke. När jag nu står här med min kaffekopp i handen, och tittar ut på ett campus där snödropparna börjar kika fram längs husväggarna, känner jag att Högskolan i Skövdes campus är en bra plats för nyfikna människor att vara på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s